Počet záznamů: 1
Wichterlová, Hana, 1903-1990
harmonizováno (jn19990210824) Id j0002258 Jméno Wichterlová, Hana, 1903-1990 Viz též manžel: Stefan, Bedřich, 1896-1982
bratr: Wichterle, Otto, 1913-1998
Charakteristika Narozena 2. 3. 1903 v Prostějově, zemřela 29. 8. 1990 v Praze. Sochařka. Národnost česká
Pohlaví Ženské Narození 2. 3. 1903 (02.03.1903 - 02.03.1903) Prostějov (Česko) Úmrtí 29. 8. 1990 (29.08.1990 - 29.08.1990) Praha (Česko) Studium 1919-1925 (1919 - 1925) Akademie výtvarných umění v Praze; malířská přípravka, od 1922 sochařská speciálka Praha (Česko)
učitel: Loukota, Josef, 1879-1967
učitel: Bukovac, Vlaho, 1855-1922
učitel: Obrovský, Jakub, 1882-1949
učitel: Štursa, Jan, 1880-1925Členství od 1931 (1931) Spolek výtvarných umělců Mánes Profese sochařky Zdroj pro MA [01] Wichterlová, Hana - Jůzová, Eva - Jůza, Michal. Sochařka Hana Wichterlová. V Litoměřicích : Galerie výtvarného umění v Litoměřicích, 2000. 136 s.. ISBN 80-85090-39-2.
Zdroj pro NA Literární noviny 12/2001, str. 9 (biografické údaje) NKC www(Wikipedie, otevřená encyklopedie), cit. 24. 6. 2013 (data) Český biografický slovník (data) Odkaz na www http://cs.wikipedia.org/wiki/Hana_Wichterlov%C3%A1 Životopis Hana Wichterlová se narodila 2. 3. 1903 v Prostějově. V l. 1919 až 1925 studovala na Akademii výtvarných umění v Praze, nejprve v malířské přípravce u J. Loukoty, V. Bukovace a J. Obrovského, od r. 1922 v sochařské speciálce u Jana Štursy. Náleží k nejvýznamnějším osobnostem českého moderního sochařství. Během studijního pobytu v Paříži mezi l. 1926 a 1930 se důkladně seznámila s problematikou soudobého sochařského umění. V díle Torzo s vázou (1928-29) se projevují ohlasy C. Brancusiho, zatímco Kompozice (1929-30) se ocitá na pomezí abstraktní tvorby, i když v ní dominují kubistické podněty. Je raným příkladem úsilí o dematerializaci plastiky. Ve svém nejvýznamnějším předválečném díle a zároveň jedné z nejzávažnějších plastik českého meziválečného umění, v Pupenu (1932), pracuje s tvaroslovím elementárních organických forem, jež se stávají symbolem přírodního růstu a elementární životní energie. V tomto díle zhodnotila svůj pařížský pobyt, zejména lekci bližšího poznání sochařského díla Brancusiho. Jde o syntézu autorčina stálého zájmu o přírodu s východním myšlením. Konkrétní vegetabilní námět Pupenu poskytl východisko i k dalším obdobně zaměřeným pracím z druhého tvůrčího období 60. a 70. let, jejichž abstraktní forma měla vždy jako východisko přírodní námět. Posledních dvacet let pracovala na figurální plastice Mahuleny, jejímž námětem byla symbióza stromu a ženského těla, zůstala však nedokončena. Zemřela 29. 8. 1990 v Praze. Neveřejná poznámka Záznam neprošel revizí podle pravidel RDA. Poslední změna 20171002004534.2 URL Wikipedie CZ
Wikipedie
Národní autority
Katalog NK ČR
abART
Registr sbírek výtvarného uměníOdkazy (1) - Soubor osobních jmen a jmen rodin (rodů)
Počet záznamů: 1