Počet záznamů: 1
Grygar, Milan, 1926-
harmonizováno (jk01032811) Id j0000176 Jméno Grygar, Milan, 1926- Charakteristika Narozen 24. 10. 1926 ve Zvolenu (Slovensko). Malíř, kreslíř, grafik, ilustrátor, typograf, objevitel "akustické" a posléze "hmatové" a "pohybové" kresby. Národnost slovenská
Pohlaví Mužské Narození 24.10.1926 Zvolen (Slovensko) Studium 1942 - 1943 Škola uměleckých řemesel (Brno, Česko) Brno (Česko) 1945 - 1950 Uměleckoprůmyslová škola (Praha, Česko) Praha (Česko)
učitel: Novák, Josef, 1902-1987
učitel: Filla, Emil, 1882-1953Členství 1991 Spolek výtvarných umělců Mánes 1992 [02] Výtvarná skupina Jiná geometrie Profese malíři kreslíři ilustrátoři grafici typografové Zdroj pro MA [01] Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha : Academia, 1995.
[02] Informační systém abART. Dostupné z WWW: http://abart-full.artarchiv.cz/.
[03] Oblastní galerie Vysočiny, dokumentace sbírek.
Zdroj pro NA PNP-LA Práce na papíře (výběr ze sbírek Jana a Medy Mládkových) (Upřesnění oborů činnosti) www(Informační systém abART) (biografická poznámka - doplnění profesí) Životopis Milan Grygar se narodil 24. 10. 1926 ve Zvolenu na Slovensku. Studoval na Škole uměleckých řemesel v Brně (1942-1943) a pokračoval ve studiu v letech 1945 až 1950 v ateliéru Emila Filly a Josefa Nováka na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Patří ke generaci, která měla časný nástup v letech 1945-1948. Soustavně se začal zabývat malbou od r. 1959 v zátiších, která předcházela o nepředmětné barevné kompozice. Roku 1964 vytvořil sérii černobílých kreseb na principu vodorovného řazení. Když vystřídal pero úlomkem dýhy, rostla z mnoha dotyků prostorová struktura bodů a krátkých čar. V průběhu práce v rychlém rytmu svou práci slyšel. Odtud byl krok k objevu, který předurčil jeho příští uměleckou dráhu a zajistil mu originalitu. Nahrávkou na magnetofonový pásek pořídil přesný akustický záznam vzniku kresby. Od r. 1965 se začal zabývat vztahem kresba - zvuk. Roku 1966 poprvé vystavil akustické kresby spolu s jejich magnetofonovou přehrávkou. Tyto Nové kresby jej uvedly do spojitosti s proudem Nové hudby. Následovaly velké kresby a obrazy jako záznamy pohybu ruky. Další konsekvencí byly kresby mechanicko-akustické, v nichž jako kreslících nástrojů užil zvučících mechanismů. Od r. 1967 vznikala nová obsáhlá série pod společným názvem půdorysné partitury, v nichž má kresba kompoziční osnovu jako projekce rozprostřeného zvuku. Roku 1970 uskutečnil v pražské Alšově síni akci nazvanou "Audiovizuální vztahy", při níž realizoval akustickou kresbu a provedl jako neopakovatelnou událost hmatovou kresbu, do níž autor vstupuje jako fyzická osoba, uskutečňující kresbu prsty bez kontroly zrakem. Podobné akce proběhly v Brně (1968, 1973 včetně "Pocty magií"), Lodži (1974), Praze (1985), na Festivalu OFF PFF v Gentu (1986). Všechny své kresby a obrazy až do současnosti koncipuje jako partitury na různém principu (např. barevné, v nichž předepisuje obsazení hudebníků a zvukových zdrojů, architektonické, 12 horizontů apod.). Je také autorem mnoha knižních obálek a více než 170 filmových plakátů. Kolektivně vystavuje od roku 1958, samostatně od roku 1959. Neveřejná poznámka Záznam neprošel revizí podle pravidel RDA. Poslední změna 20171002004242.2 URL Wikipedie CZ
Wikipedie
Národní autority
Katalog NK ČR
abART
Registr sbírek výtvarného uměníOdkazy (2) - Soubor osobních jmen a jmen rodin (rodů) osoba
Počet záznamů: 1