Počet záznamů: 1
David, Jiří, 1956-
harmonizováno (jn19981000566) Id 0023149 Jméno David, Jiří, 1956- Charakteristika Narozen 28. 8. 1956 v Rumburku. Akademický malíř a fotograf, kurátor, typograf a ilustrátor, tvůrce instalací, vysokoškolský pedagog. Národnost česká
Pohlaví Mužské Narození 28. 8. 1956 (28.08.1956 - 28.08.1956) Rumburk (Česko) Studium 1982 -1987 (1982 - 1987) [01] Akademie výtvarných umění v Praze [01] Praha (Česko)
učitel: Paderlík, Arnošt, 1919-1999 [03]
učitel: Ptáček, Jiří, 1949- [03]Zaměstnání 1995-2002 (1995 - 2002) [02] Akademie výtvarných umění v Praze; vedoucí ateliéru vizuální komunikace [02] Praha (Česko) od 2004 (2004) [03] Uměleckoprůmyslová škola (Praha, Česko); vedoucí konceptuláního a intermediálního ateliéru [03] Praha (Česko) Členství 1987-1991 (1987 - 1991) [03] Tvrdohlaví (umělecká skupina) [03]
člen: Diviš, Stanislav, 1953- [02]
člen: Gabriel, Michal, 1960- [02]
člen: Najbrt, Aleš, 1962- [03]
člen: Milkov, Stefan, 1955- [03]
člen: Nikl, Petr, 1960- [03]
člen: Róna, Jaroslav, 1957- [03]
člen: Skála, František, 1956- [03]
člen: Suška, Čestmír, 1952- [03]Profese malíři kreslíři tvůrci objektů a instalací esejisti fotografové kurátoři výstav výtvarní pedagogové ilustrátoři typografové Zdroj pro MA [01] Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha : Academia, 1995.
[02] Nadace a Centrum pro současné umění v Praze. Artlist. [Praha] : Centrum pro současné umění Praha, [2006?]-. Dostupné z WWW: http://www.artlist.cz.
[03] Informační systém abART. Dostupné z WWW: http://abart-full.artarchiv.cz/. [cit. 09.10.2013]
Zdroj pro NA NKC Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha Academia 1995 (záhlaví, data, biografická poznámka) www (Informační systém abART), cit. 9. 10. 2013 (biografická poznámka - doplnění profesí) Životopis Jiří David se narodil 28. 8. 1956 v Rumburku. Je malířem, kreslířem, tvůrcem instalací, esejistou, kurátorem a pedagogem. Používá média jako je objekt, fotografie, instalace, malba, public art, video, performance. V letech 1982 - 1987 studoval AVU v Praze. Od roku 1984 byl spolu s J. Divišem jedním z iniciátorů tvůrčích aktivit nastupující umělecké generace prezentující svou tvorbu na výstavách Konfrontace I. - IV. Je spoluzakladatelem umělecké skupiny Tvrdohlaví, která vznikla v roce 1987. V letech 1995-2002 působil jako vedoucí ateliéru vizuální komunikace na AVU a od roku 2004 působí jako vedoucí intermediálního a konceptuálního atelieru na VŠUP v Praze. V odmítání individualistického moralizujícího postoje usiloval Jiří David a jeho generační druzi o to dát umění znovu komunikativní a sociotvornou funkci. Šlo jim především o nalezení přirozeného výtvarného jazyka, který by byl s to komunikovat kulturní obsahy, srozumitelné široké sociální skupině. Vrcholným a posledním dílem této expresivní Davidovi etapy je obraz Babylonská věž (1985 - 1986). Typický je tu jak návrat ke známému tématu tradičnímu kolektivnímu mýtu, tak spontánně osobní interpretace. Babylonská věž je pro Jiřího Davida symbolem kulturního vzmachu lidstva. Motivy české krajiny v obraze ohlašují jeho národní zájem, který se později projeví zejména v cyklu Domov, který konvenoval nacionální tematikou a zájmem o pokleslé žánry jednak s nástupem postmoderny a jednak s dobovým vývojem československé společnosti na konci let osmdesátých. Po roce 1986 se zamýšlí podobně jako mnozí jeho kolegové, nad sociálním dosahem svých výtvarných sdělení a aktualizuje obecnou rovinu sociální komunikace. Užívá konvenční obrazy: krteček z televizních pohádek, loď z krabičky cigaret, později značky signalizující způsob praní prádla a často kombinuje takové neutrální znaky s křesťanskými symboly, symboly kabaly apod. V Bílé a černé sérii (1986 - 1987) kombinuje grafické znaky s malířskou modelací individuálního tvaru. Od poslední výstavy Tvrdohlavých 1990 vynikající malířskou technikou maloval obrazy na pomezí kýče, čímž dosahoval ambivalentní napětí mezi potvrzením a zpochybněním hodnoty díla jako takového. V poslední době převažují rozsáhlejší instalace, které pracují s napětím mezi funkčními a estetickými souvislostmi různých odvětví. V instalacích často provokativně užívá neestetických materiálů, jimiž navozuje velmi vypjatou ambivalenci mezi banalitou a tajemstvím každodennosti. Řadě Davidových děl se podařilo rozvířit debaty o současném českém umění. K těm nejdiskutovanějším patřil bezesporu cyklus fotografií Skryté podoby, monumentální neonové instalace Trnová koruna nad Rudolfinem a Červené srdce nad Pražským hradem anebo cyklus inscenovaných fotografií Moji rukojmí. Do mezinárodního kontextu se také dostal jeho cyklus manipulovaných fotografií Bez soucitu. Poslední změna 20150609142804.5 URL Wikipedie CZ
Wikipedie
Národní autority
Katalog NK ČR
abART
Registr sbírek výtvarného uměníOdkazy (7) - Soubor osobních jmen a jmen rodin (rodů)
Počet záznamů: 1