Počet záznamů: 1
Pinkas, Soběslav Hyppolyt, 1827-1901
harmonizováno (jk01093124) Id 0001119 Jméno Pinkas, Soběslav Hyppolyt, 1827-1901 Jiné jméno Pinkas, Soběslav Hippolyt, 1827-1901
Charakteristika Narozen 7.10.1827 v Praze, zemřel 30.12.1901 v Praze. Malíř, ilustrátor, redaktor, publicista, časopisecké články. Národnost česká
Pohlaví Mužské Narození 7. 10. 1827 (07.10.1827 - 07.10.1827) Praha (Česko) Úmrtí 30. 12. 1901 (30.12.1901 - 30.12.1901) Praha (Česko) Studium 1849-1850 (1849 - 1850) Akademie výtvarných umění v Praze Praha (Česko)
učitel: Ruben, Christian, 1805-1875soukromá studia: 1850-1853 (1850 - 1853) Mnichov (Německo)
učitel: Berdellé, Johann Baptist, 1813-1876Zaměstnání profesor keslení: Vyšší dívčí škola královského hlavního města Prahy Praha (Česko) Členství Umělecká beseda (spolek) Profese malíři editoři publicisté ilustrátoři výtvarní pedagogové karikaturisté Zdroj pro MA [01] Národní galerie (Praha, Česko). - Dolanská, Karolína. České moderní a současné umění 1890-2010. V Praze : Národní galerie, 2010. 2 sv.. ISBN 978-80-7035-325-7. Dostupné z WWW: http://toc.nkp.cz/NKC/201008/contents/nkc20102114111_2.pdf.
Zdroj pro NA Nový slovník československých výtvarných umělců (odkaz - forma jména) PNP-LA Životopis Soběslav Hyppolyt Pinkas se narodil 7. října 1827 v Praze. Pocházel z významné pražské rodiny, jeho otec, JUDr. A. M. Pinkas, byl liberálním politikem a českým poslancem na zemském sněmu ve Vídni a v Kroměříži. Na přání otce studoval práva, během studia se však školil v malířství u Františka Čermáka. 1848 se aktivně účastnil radikálního revolučního hnutí jako centurion studentské legie. 1849 se zapsal na pražskou Akademii do ateliéru Christiana Rubena, zásadní vliv na něj měl malíř Josef Mánes. 1850 se odebral do Mnichova, kde soukromě studoval u Johanna B. Berdellého. Z let 1853-1854 pochází jeho první velký obraz Hrající si děti na Kampě. Ze stejné doby jsou portrétní uhlové studie (např. F. Palackého), které vykazují věcný styl. 1854 odešel do Paříže, kde se oženil. Krátce studoval v Couturově ateliéru, záhy přesídlil do umělecké kolonie v Marlotte. Jeho malířský projev vyzrál pod vlivem nových směrů, které představoval pařížský G. Courbet a v Barbizonu usazení malíři. Významné bylo i jeho setkání s tvorbou Milletovou; pod jeho vlivem vznikly obrazy Pasačka z Marlotte (1864) a Metařka (kolem 1864). 1857 se usadil ve Veaux-de-Cernay, později na statku v Cernay-la-Ville. V jeho díle, které se přiklonilo k dobovému realismu, pracujícímu s šedými valéry a barevnými akcenty, rezonovaly i soudobé proměny Paříže, jak dokládá např. obraz Dělníci na Montmartru (1858). Jeho obraz Drvoštěp a smrt, inspirovaný Milletovým zpracováním La Fontainovy bajky, odmítla jury pařížského salonu kvůli jeho hrubému realismu; 1863 byl vystaven na prvním Salonu odmítnutých. Po smrti své manželky roku 1869 se vrátil do Prahy a jeho malířská činnost pomalu slábla. Stal se profesorem kreslení na Vyšší dívčí škole, v pozdějších letech se věnoval výhradně publicistice a kulturně organizační práci. Byl intenzivně činným členem Umělecké besedy, pečoval o zrestaurování kaple sv. Kříže či spolupracoval v radě pro budování Národního divadla. Nadále udržoval styky s Francií a 1898 obdržel řád Čestné legie. K jeho činnosti patřila i karikaturní tvorba a politická kresba, přispíval do Květů a Humoristických listů, redigoval publikaci Národ sobě. Zemřel 30. prosince 1901 v Praze. Neveřejná poznámka Záznam neprošel revizí podle pravidel RDA. Poslední změna 20171002004351.5 URL Wikipedie CZ
Wikipedie
Národní autority
Katalog NK ČR
abART
Registr sbírek výtvarného uměníOdkazy (1) - Soubor osobních jmen a jmen rodin (rodů)
Počet záznamů: 1