Počet záznamů: 1  

Toyen, 1902-1980

  1. harmonizováno (jk01132839)
    Idj0002159
    JménoToyen,, 1902-1980, (křestní jméno)
    Jiné jméno skutečné jméno: Čermínová, Marie, 1902-1980
    Viz též životní partner: Štyrský, Jindřich, 1899-1942 [01]
    CharakteristikaNarozena 21. 9. 1902 v Praze, zemřela 9. 11. 1980 v Paříži (Francie), od roku 1947 žila ve Francii. Akademická malířka, grafička, ilustrátorka.
    Národnost česká
    PohlavíŽenské
    Narození 21. 9. 1902 (21.09.1902 - 21.09.1902)   Praha (Česko)
    Úmrtí 9. 11. 1980 (09.11.1980 - 09.11.1980)   Paříž (Francie)
    Studium 1919-1922 (1919 - 1922) [01]    Vysoká škola uměleckoprůmyslová [01]   Praha (Česko) [01] 
    Dítě, Emanuel, 1862-1944 [01] 
    Členství od 1923 (1923) [01]    Devětsil (umělecká skupina) [01]    Praha (Česko) [01] 
    1933-1949 (1933 - 1949) [01]    Spolek výtvarných umělců Mánes [01]    Praha (Česko) [01] 
    od 1934 (1934) [01]    Skupina surrealistů v ČSR; zakládající členka [01]    Praha (Česko) [01] 
    Profese malířky
    grafičky
    ilustrátorky
    Styl surrealismus (umění)
    Obor výtvarné umění
    Zdroj pro MA[01] Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha : Academia, 1995.
    [02] Informační systém abART. Dostupné z WWW: http://abart-full.artarchiv.cz/. [cit. 13.04.2014]
    Zdroj pro NAPNP-LA
    www(Wikipedie, otevřená encyklopedie), cit. 11. 10. 2019
    Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha : Academia, 1995. (autoritní forma, odkaz viz, data, biografická poznámka)
    Odkaz na wwwhttps://cs.wikipedia.org/wiki/Toyen
    ŽivotopisToyen, vlastním jménem Marie Černínová se narodila 21. 9.1902 v Praze, zemřela 9. 11. 1980 v Paříži. Byla grafičkou, malířkou, ilustrátorkou. Vystudovala UMPRUM v Praze v letech 1919-1922 u profesora Emanuela Dítě. Od roku 1923 byla členkou Devětsilu. V letech 1925-1929 pobývala se svým partnerem Jindřichem Štyrským v Paříži. V roce 1934 se stala zakládající členkou Skupiny surrealistů v ČSR. V roce 1947 odjela znovu do Paříže, kde se usadila a stala se členkou Bretonovy skupiny. Na počátku své tvorby vycházela z puristicky modifikovaného kubismu, který 1925 opustila. Se Štyrským vypracovali nový směr nazvaný artificialismus, jímž předjímali mnohé prvky pozdější lyrické abstrakce. Na počátku 30. let se z bezpředmětné barevné struktury začínají vydělovat plastické novotvary a záhadné objekty jako mušle, vejce, balvany, provazy atd. volně spočívající nebo plující v prohlubujícím se prostoru. Tímto obdobím se uzavírá vývojová dráha artificialismu a zároveň se otevírá cesta surrealismu. V destruktivních vidinách kresebného cyklu „Přízraky pouště„ se poprvé objevila i agresivní imaginace, jejíž útočnost a bezmocnost vystupňovala ve válečných dílech, provedených sugestivní technikou magického realismu, s níž se rozloučila až na začátku 50. let. Po té se věnuje prchavým přeludům, prostorům noci a halucinacím, promítnutých do obrazů nabitých silným erotickým potenciálem. Zároveň se věnuje kolážím, grafice a ilustracím knih svých surrealistických přátel.
    Popis opravy370abc, 372, 374, 375 - nově, 678 - doplnění, formální oprava, zdroj - další výskyt
    Poslední změna20191015220002.1
    URL Wikipedie CZ
    Wikipedie
    Národní autority
    Katalog NK ČR
    abART
    Registr sbírek výtvarného umění
    Odkazy (1) - Soubor osobních jmen a jmen rodin (rodů)
    Zobrazit informace o knize na stránce www.obalkyknih.cz

    osoba

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.