Počet záznamů: 1  

Pirner, Maxmilián, 1854-1924

  1. harmonizováno (jk01093163)
    Idj0001845
    JménoPirner, Maxmilián, 1854-1924
    Jiné jméno Pirner, Max, 1854-1924
    CharakteristikaNarozen 13. 2. 1854 v Sušici, zemřel 2. 4. 1924 v Praze. Malíř, profesor Akademie výtvarných umění, ilustrátor děl Lessinga, Lenaua a Heineho. Příslušník druhé generace Národního divadla.
    Národnost česká
    PohlavíMužské
    Narození 13. 2. 1854 (13.02.1854 - 13.02.1854)   Sušice
    Úmrtí 2. 4. 1924 (02.04.1924 - 02.04.1924)   Praha (Česko)
    Studium 1872-1874 (1872 - 1874)   Akademie výtvarných umění v Praze  Praha (Česko)
    učitel: Trenkwald, Josef Matyáš, 1824-1897
    1875-1879 (1875 - 1879)   K.k. Akademie der bildenden Künste (Vídeň, Rakousko)  Vídeň (Česko)
    učitel: Trenkwald, Josef Matyáš, 1824-1897
    Zaměstnání od 1896 profesorem; 1898-1899, 1905-1908, 1911-1912 rektorem; 1924 zvolen profesorem: 1887-1924 (1887 - 1924)   Akademie výtvarných umění v Praze   Praha (Česko)
    Členství od 1890 (1890)   Krasoumná jednota
    mimořádný člen IV. třídy pro krásnou literaturu, umění výtvarné a hudbu: od 1891 (1891)   Česká akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění   Praha (Česko)
    od 1893 (1893)   Česká akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění. Archeologická komise   Praha (Česko)
    od 1897 (1897)   Wiener Secession   Vídeň (Rakousko)
    od 1899 (1899)   Jednota umělců výtvarných
    Profese malíři
    ilustrátoři
    výtvarní pedagogové
    Zdroj pro MA[01] Pirner, Maxmilián - Vykoukal, Jiří. Maxmilián Pirner 1854-1924 : mezi pohádkou a skutečností. V Chebu : Galerie výtvarného umění v Chebu, 2004. 99 s.. ISBN 80-85016-69-9.
    [02] DNB, Katalog der Deutschen Nationalbibliothek. Dostupné z WWW: http://www.dnb.de/DE/Home/home_node.html.
    [03] Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha : Academia, 1995.
    Zdroj pro NAPNP-LA
    Český kalendář 2004
    DNB, cit. 2. 9. 2013 (odkaz viz)
    ŽivotopisMaxmilián Pirner se narodil 13. února 1854 v Sušici. Po studiu na reálce a gymnáziu v Lokti a Plzni nastoupil na pražskou Akademii (1872-1874), tehdy vedenou prof. Trenkwaldem. Během studia se sblížil s pražskými literárními kruhy kolem časopisu Lumír, zejména s J. Vrchlickým. Roku 1875 odešel za Trenkwaldem do Vídně, kde spolu s J. Tulkou a F. Ženíškem pracoval podle jeho návrhů na kartonech pro okna Votivního kostela ve Vídni. Vytvořil zde také první kresby k cyklu o Hansu Helilingovi podle staré loketské pověsti, literárně zpracované německým romantickým básníkem Th. Körnerem, na něž navázal dalšími kresbami a obrazy s pohádkovou tématikou. 1878 odjel na studijní cestu do Mnichova a o rok později ukončil studium na vídeňské Akademii. Neúspěšně se zúčastnil konkurzu na oponu a vlys Národního divadla v Praze; své dílo (obraz Náměsíčná) poprvé veřejně vystavil 1881 na výstavě vídeňského uměleckého spolku. Začal spolupracovat s nakladatelstvím Z. Bensigera na ilustracích výpravné edice německých klasiků (Lessing, Lenau, Heine). 1883 podnikl studijní cestu do Itálie. 1887 byl společně s J. Mařákem povolán na reorganizovanou pražskou Akademii, aby vedl nově zřízenou školu žánrové malby, profesorem byl jmenován roku 1896. 1899 se stal členem nově založené Jednoty umělců výtvarných a zúčastnil se její první výstavy. Po ostré kritice však přestal zveřejňovat své práce jak na výstavách, tak v uměleckých časopisech; naposledy vystavil svá díla roku 1908 na Jubilejní výstavě Krasoumné jednoty. V letech 1905-1908 a 1911-1912 byl opakovaně zvolen rektorem Akademie. Při příležitosti svých 70. narozenin byl zvolen čestným profesorem AVU a obdržel čestnou cenu České akademie věd a umění. Pirnerova tvorba byla kromě literatury a filozofie inspirována mytologií a lidovým bájeslovím. Největší úspěch zaznamenal cyklus pastelů Démon láska, doprovázený básněmi J. Vrchlického (1883-1884). Některá z jeho děl se stala akademickou předzvěstí symbolismu přelomu století (Finis, 1887). Pirnerův postup spočíval v symbolickém nebo dekorativním přepracování studie krajiny či modelu. Střední období tvorby v 90. let přineslo nejzajímavější výsledky v pastelu, charakterizoval je odvrat od monumentální, akademické malby ke komornímu projevu a také kompozice s malovaným figurálním rámcem. Od přelomu století jeho dílo postupné podléhalo ornamentální stylizaci; v pozdním díle převládly ironie a sarkasmus v obrazech, které byly často variacemi starších kompozic. Maxmilián Pirner zemřel 2. dubna 1924 v Praze.
    Neveřejná poznámkaZáznam neprošel revizí podle pravidel RDA.
    Poslední změna20171002004351.9
    URL Wikipedie CZ
    Wikipedie
    Národní autority
    Katalog NK ČR
    abART
    Registr sbírek výtvarného umění
    Odkazy (60) - Soubor osobních jmen a jmen rodin (rodů)
    (1) - Soubor osobních jmen a jmen rodin (rodů)
    Zobrazit informace o knize na stránce www.obalkyknih.cz

    osoba

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.