Počet záznamů: 1
Kvíčala, Petr, 1960-
harmonizováno (jo20000069665) Id j0001604 Jméno Kvíčala, Petr, 1960- Charakteristika Narozen 20.4.1960 ve Svitavách. Malíř, kreslíř, pedagog. Národnost česká
Pohlaví Mužské Narození 20. 4. 1960 (20.04.1960 - 20.04.1960) Svitavy (Česko) Studium absolvoval 1984 - 1984) Škola uměleckých řemesel (Brno, Česko) Brno (Česko)
učitel: Chatrný, Dalibor, 1925-2012
učitel: Šindler, Jiří, 1922-Zaměstnání Vysoké učení technické v Brně Brno (Česko) Profese malíři kreslíři výtvarní pedagogové Zdroj pro MA [01] www (Petr Kvíčala - homepage). [cit. 15.12.2009]
[02] Krkošková, A.: Princip vlnovky. In 55 bulletin Moravské galerie v Brně. str. 136 - 139.
Zdroj pro NA Československý biografický slovník www(Petr Kvíčala) (biografická poznámka - doplnění profese) Životopis Petr Kvíčala se narodil 20. 4. 1960 ve Svitavách. Jeho cesta k výtvarné praxi nebyla přímá. Jako student Střední průmyslové školy chemické měl výtvarnické ambice a uvažoval o přestupu na Střední uměleckoprůmyslovou školu v Brně. To se mu však v prvé fázi nepodařilo a po maturitě musel narukovat na základní vojenskou službu do Janovic nad Úhlavou. Právě tyto okolnosti možná sehrály pro jeho profesionální orientaci rozhodující roli. Na vojně se totiž seznámil s Petrem Veselým, který právě absolvoval Akademii výtvarných umění v Praze a v Janovických kasárnách pracoval ve vojenské aranžovně. Společně s ním byla ve stejném místě řada dalších absolventů AVU, kteří se scházeli a společně podnikali o víkendech výlety s diskusním a výtvarným zaměřením. Mezi nimi byl například Boris Jirků, Vlasta Šik a jiní. Pro Kvíčalu měla příslušnost k tomuto seskupení výtvarníků velký význam, protože se začal pod jejich vlivem soustředěně a velmi intenzivně věnovat objektivní kresbě podle modelu a portrétní malbě. Po vojně Petr Kvíčala nastoupil na večerní studium ŠUŘ v oboru propagační grafika, kterému se věnoval ve speciálce Ivana Chatrného a Jiřího Šindlera.
Petr Kvíčala patří k významným osobnostem české abstraktní, nezobrazující malby. Objevil, že ornament může být velice nosným tématem obrazu, dlouhou řadu let jej zajímaly pouze možnosti jeho individuální, neopakovatelné artikulace "od ruky". Tím navázal jednak na problematiku serielního řazení, ovšem obohatil ji o nezaměnitelné charakteristiky ornamentu. V uplatnění ornamentu jako tématu se jistě reflektovala postmoderní doba - ornament odkazuje k jiným kulturním a historickým kontextům než byly kontexty modernistického umění. Vztahuje umělce ke kulturám vzdáleným v čase nebo v prostoru, ale také k naší domácí kultuře lidové. Jeho cesta ovšem nevedla přímým přisvojením si ornamentu z některé jemu vlastní kulturní sféry, ale přes témata rytmických opakování detailů v přírodě.
Na přelomu osmdesátých a devadesátých let byl Kvíčala průkopníkem v objevování a prosazování ornamentu jako jedinečného fenoménu - zároveň ovšem díky tomu patřil k umělcům, kteří svou praxí stvrzovali smysl malovaného obrazu v době, kdy se velmi důrazně prosazovala nová média. Ve své generaci se také výrazně podílel na akceptování estetické kvality jako neodmítnutelné složky výtvarného poselství. Postupně se logicky začlenil do souvislostí aktuální malby v českém i širším kontextu. A protože navíc zkoumal, jak se malba utváří v čase a jak je vymezena v prostoru, došlo k přirozenému posunu jeho tvorby směrem k práci na architektonických projektech, v rámci kterých spolupracoval s významnými českými i zahraničními architekty. Věnuje se také lektorské a pedagogické činnosti na Fakultě výtvarných umění v Brně, kde vede malířský ateliér.Poslední změna 20150609142714.3 URL Wikipedie CZ
Wikipedie
Národní autority
Katalog NK ČR
abART
Registr sbírek výtvarného umění
Počet záznamů: 1