Počet záznamů: 1  

Zívr, Ladislav, 1909-1980

  1. harmonizováno (jz8001483)
    Idj0000964
    JménoZívr, Ladislav, 1909-1980
    CharakteristikaNarozen 23.5.1909 v Nové Pace, zemřel 4.9.1980 ve Ždírci. Sochař, autor vzpomínek na dětství.
    Národnost česká
    PohlavíMužské
    Narození 23. 5. 1909 (23.05.1909 - 23.05.1909)   Nová Paka (Česko)
    Úmrtí 4. 9. 1980 (04.09.1980 - 04.09.1980) [02]    Ždírec (Stará Paka, Česko) [03] 
    Studium 1927-1928 (1927 - 1928)   Státní československá odborná škola keramická (Bechyně, Česko)  Bechyně (Česko)
    1928 - 1931   Uměleckoprůmyslová škola (Praha, Česko)  Praha (Česko)
    učitel: Johnová, Helena, 1884-1962 [03] 
    učitel: Drahoňovský, Josef, 1877-1938 [03] 
    Členství 1942-1948 (1942 - 1948)   Skupina 42 (umělecká skupina)
    od 1945 (1945)   Spolek výtvarných umělců Aleš
    od 1961 (1961)   Radar (umělecká skupina)
    Profese sochaři
    Zdroj pro MA[01] Encyklopedie českého výtvarného umění. Praha : Academia, 1975. 611 s.
    [02] Informační systém abART. Dostupné z WWW: http://abart-full.artarchiv.cz/.
    [03] www(Sbírky ČMVU).
    Zdroj pro NAKdy zemřeli... ?
    ŽivotopisLadislav Zívr se narodil 23. května 1909 v Nové Pace ve východních Čechách v kraji věhlasném svou kamenosochařskou tradicí. Věren rodinné tradici se však Ladislav Zívr vyučil hrnčířem a hlína se stala jeho preferovaným materiálem, v němž mohl nejadekvátněji uplatnit své mimořádné plastické vidění a modelérský cit. Začal studovat v letech 1927 - 1928 na státní odborné škole keramické v Bechyni. Pokračoval ve studiu na UMPRUM v letech 1928 až 1931, nejprve v ateliéru keramičky Heleny Johnové a poté přestoupil do ateliéru sochaře a glyptika Josefa Drahoňovského. Studium na Uměleckoprůmyslové škole jej přivedlo na sklonku 20. let do Prahy, kde se nejvíce stýkal s jiným novopackým rodákem Františkem Grossem. Počátky jeho samostatné sochařské tvorby jsou spojeny s odkazem a inspirativní silou českého kubismu především v osobité interpretaci Otty Gutfreunda. Výrazným tématem tohoto Zívrova období jsou figury hudebníků s nástroji. V souladu s celkovým naladěním české výtvarné scény 30. let Zívrova tvorba stále silněji preferovala imaginativní a fantazijní složky uměleckého díla. Zívr pracoval s různými technologiemi a netradičními postupy, vedle tradičně budované sochy nachází své místo i asambláž a technika označovaná jako muláž (přírodní materiály ve spojení se sádrou). Tyto práce vystavoval se svými novopackými přáteli, Františkem Grossem a Miroslavem Hákem, budoucími členy významné Skupiny 42 u E. F. Buriana v D37. Válečná léta přinášejí založení věhlasné Skupiny 42, v níž byl Zívr jediným sochařem. Jeho tvorba tehdy reflektovala ve shodě s programem Skupiny proměňující se svět technické civilizace především v sochách zabývajících se problémem vztahu figury a stroje. Následující léta rozvíjela a tříbila toto civilizační téma. Atmosféra 60. let přináší i Zívrově tvorbě nové impulzy. Zesiluje fantazijní složka Zívrova sochařského naturelu, příroda a její tajemné procesy se stávají ústředním tématem jeho práce. Jeho tvarosloví je zřetelně biomorfní, jakoby oživováno vegetativními procesy. V 70. létech Ladislav Zívr završuje svou tvorbu díly sumarizujícími veškerou jeho životní i uměleckou zkušenost. Zemřel 4. 9. 1980 ve Ždírci u Staré Paky.
    Poslední změna20150609142709.5
    URL Wikipedie CZ
    Wikipedie
    Národní autority
    Katalog NK ČR
    abART
    Registr sbírek výtvarného umění
    osoba

    osoba

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.