Počet záznamů: 1  

Jiroudek, František, 1914-1991

  1. harmonizováno (jk01051903)
    Idj0000315
    JménoJiroudek, František, 1914-1991
    CharakteristikaNarozen 17. 2. 1914 ve Lhotě u Semil, zemřel 15. 6. 1991 v Praze. Malíř, grafik, ilustrátor a scénograf, profesor a rektor Akademie výtvarných umění v Praze.
    Národnost česká
    PohlavíMužské
    Narození 17. 2. 1914 (17.02.1914 - 17.02.1914)   Lhota (Chuchelna, Česko)
    Úmrtí 15. 6. 1991 (15.06.1991 - 15.06.1991)   Praha (Česko)
    Studium 1935 - 1939 (1935 - 1939)   Akademie výtvarných umění v Praze  Praha (Česko)
    učitel: Nowak, Willi, 1886-1977
    Zaměstnání asistent: od 1962 (1961) [02] profesor: od 1963 (1963) [02] rektor: 1970 - 1976 (1970 - 1976) [02]    Akademie výtvarných umění v Praze   Praha (Česko)
    Členství 1940 - 1941 (1940 - 1941)   Sedm v říjnu (umělecká skupina)
    od 1941 (1941)   Spolek výtvarných umělců Mánes
    Profese malíři
    grafici
    scénografové
    výtvarní pedagogové
    Obor výtvarné umění
    Zdroj pro MA[01] Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha : Academia, 1995.
    [02] Almanach Akademie výtvarných umění v Praze. Praha : Akademie výtvarných umění v Praze, 1979. 130 s.
    Zdroj pro NAPNP-LA
    www(Wikipedie, otevřená encyklopedie), cit. 11. 4. 2019
    Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha : Academia, 1995. (autoritní záhlaví, data, biografické údaje)
    Odkaz na wwwhttps://cs.wikipedia.org/wiki/František_Jiroudek
    ŽivotopisFrantišek Jiroudek se narodil 17. 2. 1914 v Lhotě u Semil, zemřel 16. 6. 1991 v Praze. Vystudoval v letech 1935 – 1939 Akademii výtvarných umění v Praze u prof. V. Nowaka.Od 1962 působí nejprve jako asistent, od roku 1963 jako profesor a od roku 1970 až do roku 1976 jako rektor Akademie výtvarných umění v Praze. Člen skupiny 7 v říjnu (1940-41), od 1941 SVU Mánes. V roce 1976 jmenován národním umělcem. První Jiránkovy práce jsou ovlivněny harmonickým koloritem V. Nowaka. Během války se věnoval scénografii a navrhování kostýmů pro Národní divadlo v Ostravě. Z této praxe pochází i řada jeho obrazů (Herečky v šatně, 1943; Z divadla, 1970; Herečky, 1970). V divadelním prostředí objevuje i metafory protestu proti okupaci (Obraz z roku 1943). Po válce je pod vlivem Bonnarda barva kontrastnější, jasnější a dramatičtější (krajina okolí Liběchova, Na vinici, 1958). V 60. letech tvoří monumentální obrazy (cyklus Proti válce, 1965-70). V celém díle barva a světlo ovládají linii a stávají se prostředkem poznání skutečnosti (Motiv z Dostojevského, 1966; Atelier, Podzim, Zátiší s lebkou a jeřabinami, Sen Raskolnikova, 1970; Pařížské metro, 1987).
    Popis opravy370ab, 375, 374, 372 - nově, zdroj - další výskyt
    Poslední změna20190712203526.8
    URL Wikipedie CZ
    Wikipedie
    Národní autority
    Katalog NK ČR
    abART
    Registr sbírek výtvarného umění
    Odkazy (21) - Soubor osobních jmen a jmen rodin (rodů)
    osoba

    osoba

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.