Počet záznamů: 1
Janošková, Eva, 1935-
harmonizováno (mzk2005282390) Id j0000293 Jméno Janošková, Eva, 1935- Jiné jméno rodné jméno: Šedivá [02]
Viz též manžel: Janošek, Čestmír, 1935-2019 [01]
Charakteristika Narozena 20. 10. 1935 v Praze, žije v Německu. Výtvarnice, malířka, grafička, knižní ilustrátorka, autorka gobelínů a výtvarných objektů. Národnost česká
Pohlaví Ženské Narození 20. 10. 1935 (20.10.1935 - 20.10.1935) Praha (Česko) Studium 1950 - 1954 (1850 - 1954) Vyšší škola uměleckého průmyslu (Praha, Česko) Praha (Česko) 1956 - 1962 (1956 - 1962) Akademie výtvarných umění v Praze Praha (Česko)
učitel: Sychra, Vladimír, 1903-1963
učitel: Pelc, Antonín, 1895-1967
spolužák: Janošek, Čestmír, 1935-2019Klíč.slova gobelíny Profese malířky grafičky ilustrátorky textilní výtvarnice Styl informel Obor výtvarné umění Zdroj pro MA [01] Janošková, Eva - Kříž, Jan. Eva Janošková : kresby, grafika, objekty. [V Chebu : Galerie výtvarného umění, 2005?]. 57 s.. ISBN 80-85016-73-7.
[02] Informační systém abART. Dostupné z WWW: http://abart-full.artarchiv.cz/.
Zdroj pro NA Eva Janošková (Katalog výstavy) Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950-2000 (Biografické údaje) Janošková, Eva - Kříž, Jan. Eva Janošková : kresby, grafika, objekty. [V Chebu : Galerie výtvarného umění, 2005?]. 57 s.. ISBN 80-85016-73-7. (Viz též - manžel) www(Informační systém abART) Životopis Malířka, grafička, ilustrátorka, autorka gobelínů a výtvarných objektů Eva Janošková se narodila 20. 10. 1935 v Praze. Studovala na Akademii výtvarných umění v Praze u Vladimíra Sychry a Antonína Pelce. V r. 1962 se provdala za spolužáka z Akademie Čestmíra Janoška, se kterým se však v r. 1976 rozvedla. V r. 1968 studijně pobývala ve Spolkové republice Německo, kam v r. 1969 emigrovala do Kolína nad Rýnem. V letech 1972 a 1978 získala studijní stipendia Společnosti Aldegrever v měditiskařské dílně H. Käthelhön ve Wamelu, v r. 1977 studijně pobývala na zámku Wolfsburg a roku 19836 v grafické dílně Norske Grafikere v Oslo v Norsku. V letech 1983 - 1988 byla kurátorkou alternativní haly Simultanhalle v Kolíně nad Rýnem. 1985 - 1994 absolvovala pracovní pobyty v Antverpách v litografické dílně R. Broulima. Počátky malířské a grafické tvorby Janoškové (Šedivé) směrovaly tendence evropského informálního umění, jež v jisté redakci uvedly do českého prostředí 1960 výstavy Konfrontace I a II. Na meditativně lyrickém charakteru jejích prvních ""abstrakcí"" se podílel společně se smyslem pro experiment fenomén světla (Usazované kresby, 1962-63), který významově bohatou, emotivně působivou strukturu těchto prací vnitřně zduchovňoval. Proměnlivost informální matérie sémanticky upřesňovaly kaligrafické psychogramy. Ve své znakovosti nesly grafické zásahy stopy dávných orientálních a runových písem (Runy, 1963). Tříbením asociativní naléhavosti přímých zásahů i náhodně vzniklých obrazců se rozvíjela fantazijnost autorčiných poeticky orientovaných představ, jež byly povětšině vázány vzpomínkami a idylickým světem dětství. Konkretizovaly je asambláže a objekty-zprávy (Dopis očím, 1965). Kolem pol. 60. let se setkáváme s výrazným uplatňováním biomorfních útvarů, které autorce v závěru 60. let, kdy se plně soustředila na grafiku, objevily svět fantazijní figurace. Vstoupila do něj se smyslem pro hru. Uplatnila ho v grafických kolážích (Grafikoly), montážích grafických přetisků a zrcadlových transformacích, v nichž výchozí reálný prvek, někdy celý figurální děj, byl zvolenými postupy proměňován v novou básnickou skutečnost (Letní odpoledne, 1968; Metamorfózy, 1968). Téma kaleidoskopického rozpadu celku na jednotlivé části a jejich opětovné sesazení v nové významové celky, jež nesla doba konce 60. a počátku 70. let, našlo v díle Janoškové stálou přítomnost. Stalo se vyjádřením autorčiny nostalgie po harmonii, kráse a ztracené jednotě. Po absolvování dvouměsíčního stipendia "Aldegrever" grafické dílně ""Kätelhön"" ve Wamelu nabylo převahu téma přírody, kterou zachycovala s úmyslem vyzdvihnout čistotu její krásy, a to prostřednictvím přírodních prvků - květů, listů, ovoce. Od 70. let obnažuje prostřednictvím těchto prvků spolu s rytmy času, světlem a stínem podobenství procesů života a lidské existence (Sluneční hodiny, 1981 až 83). Tomuto tématu, v němž dominuje bílá transparentní plocha, se v kresbách a grafických listech intenzivně věnuje. Žije a pracuje střídavě v Praze a v Kolíně nad Rýnem. Poslední změna 20200202210208.2 URL Wikipedie CZ
Wikipedie
Národní autority
Katalog NK ČR
abART
Registr sbírek výtvarného uměníosoba
Počet záznamů: 1