Počet záznamů: 1
Holan, Karel, 1893-1953
harmonizováno (jk01041652) Id j0000228 Jméno Holan, Karel, 1893-1953 Charakteristika Narozen 4. 12. 1893 v Praze, zemřel 24. 10. 1953 tamtéž. Akademický malíř, grafik, ilustrátor. Národnost česká
Pohlaví Mužské Narození 4. 12. 1893 (04.12.1893 - 04.12.1893) Praha (Česko) Úmrtí 24. 10. 1953 (24.10.1953 - 24.10.1953) Praha (Česko) Studium 1913-1914 (1913 - 1914) České vysoké učení technické v Praze Praha (Česko) 1915-1921 (1915 - 1921) Akademie výtvarných umění v Praze Praha (Česko)
učitel: Bukovac, Vlaho, 1855-1922
učitel: Pirner, Maxmilián, 1854-1924
učitel: Krattner, Karl, 1862-1926Členství 1920-1924 (1920 - 1924) Umělecká beseda (spolek) 1924-1927 (1924 - 1927) Sociální skupina (umělecká skupina) 1927-1930 (1927 - 1930) Spolek výtvarných umělců Mánes 1932-1934 (1932 - 1934) Sdružení výtvarných umělců a přátel československého umění Myslbek od 1936 (1936) Jednota umělců výtvarných Profese malíři grafici ilustrátoři Obor výtvarné umění Zdroj pro MA [01] Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha : Academia, 1995.
Zdroj pro NA PNP-LA www(Wikipedie, otevřená encyklopedie), cit. 29. 4. 2019 Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha : Academia, 1995. (autoritní forma, data, biografické údaje) Odkaz na www https://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_Holan Životopis Karel Holan se narodil 4. 12. 1893 v Praze, zemřel 24. 10. 1953 v Praze. Malíř, grafik a ilustrátor. Navštěvoval reálku v Karlíně a současně soukromou školu kreslení M. Boháče a soukromý atelier V. Beneše a O. Nejedlého. Roku 1913 začal studovat architekturu na ČVUT v Praze a 1914 byl odveden do armády. Po tom, co si vědomě prostřelil nohu, byl propuštěn. V letech 1915 -21 studoval na AVU v Praze (M. Pirner, V. Bukovac, K. Krattner). 1920 - 24 člen UB, účastnil se redigování 1., 3. a 4. ročníku sborníku UB Život; 1924-27 člen Sociální skupiny Ho-Ho-Ko-Ko; 1927-30 i s ostatními členy Sociální skupiny v SVU Mánes; 1932-34 SVU Myslbek; od 1936 Jednota umělců výtvarných (JUV). 1938-39 redigoval její časopis Dílo. Holanovy rané práce jsou figurální, s určitým záměrným primitivismem. Zachycují prostředí městské periferie, všední život prostého bezejmenného člověka, jeho tragiku - téma neštěstí, zločinu (Ambulance, 1922; Olšany, 1924) i atmosféru lidové zábavy - téma cirkusu, pouti, hřiště. Pesimistické pojetí a částečně i barevnost svědčí o vlivu E. Muncha (Utopená, 1920; grafický cyklus Kalibův zločin, 1922, na motivy románu K. V. Raise). Na konci 20. let se od sociální tématiky odklání, stejně jako celá jeho generace. Městská krajina zůstává bez lidí. Holan zachycuje nálady krajiny, charakterem na pomezí městské a venkovské, v různých ročních obdobích. K tísnivým podzimním motivům a poetickým zimám přibývají krajiny jarní a letní. Toto Holanovo období bývá dáváno do souvislosti s vlivem obrazů M. Utrilla, se kterými se Holan se seznámil při svém pobytu v Paříži. Mimo Holanův zájem nezůstala ani vnitřní Praha. Systematicky se věnoval námětu Karlova mostu jako národního symbolu, v letech 2. světové války i po válce (odměněn státní cenou). Figuru od konce 20. století uplatňuje ve figurálních kompozicích z rodinného prostředí, aktech, zde poučen Modiglianim, portrét často spojuje se zátiším (Zátiší s děckem, 1929). Hlavním tématem Holanovy tvorby zůstala periférie města. Barva je po celou dobu jeho základním výrazovým prostředkem a nositelem atmosféry. Popis opravy 370ab, 375, 374, 372 - nově, zdroj - další výskyt Poslední změna 20190712203525.5 URL Wikipedie CZ
Wikipedie
Národní autority
Katalog NK ČR
abART
Registr sbírek výtvarného uměníOdkazy (1) - Soubor osobních jmen a jmen rodin (rodů)
Počet záznamů: 1