Počet záznamů: 1  

Holan, Karel, 1893-1953

  1. harmonizováno (jk01041652)
    Idj0000228
    JménoHolan, Karel, 1893-1953
    CharakteristikaNarozen 4. 12. 1893 v Praze, zemřel 24. 10. 1953 tamtéž. Akademický malíř, grafik, ilustrátor.
    Národnost česká
    PohlavíMužské
    Narození 4. 12. 1893 (04.12.1893 - 04.12.1893)   Praha (Česko)
    Úmrtí 24. 10. 1953 (24.10.1953 - 24.10.1953)   Praha (Česko)
    Studium 1913-1914 (1913 - 1914)   České vysoké učení technické v Praze  Praha (Česko)
    1915-1921 (1915 - 1921)   Akademie výtvarných umění v Praze  Praha (Česko)
    učitel: Bukovac, Vlaho, 1855-1922
    učitel: Pirner, Maxmilián, 1854-1924
    učitel: Krattner, Karl, 1862-1926
    Členství 1920-1924 (1920 - 1924)   Umělecká beseda (spolek)
    1924-1927 (1924 - 1927)   Sociální skupina (umělecká skupina)
    1927-1930 (1927 - 1930)   Spolek výtvarných umělců Mánes
    1932-1934 (1932 - 1934)   Sdružení výtvarných umělců a přátel československého umění Myslbek
    od 1936 (1936)   Jednota umělců výtvarných
    Profese malíři
    grafici
    ilustrátoři
    Obor výtvarné umění
    Zdroj pro MA[01] Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha : Academia, 1995.
    Zdroj pro NAPNP-LA
    www(Wikipedie, otevřená encyklopedie), cit. 29. 4. 2019
    Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha : Academia, 1995. (autoritní forma, data, biografické údaje)
    Odkaz na wwwhttps://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_Holan
    ŽivotopisKarel Holan se narodil 4. 12. 1893 v Praze, zemřel 24. 10. 1953 v Praze. Malíř, grafik a ilustrátor. Navštěvoval reálku v Karlíně a současně soukromou školu kreslení M. Boháče a soukromý atelier V. Beneše a O. Nejedlého. Roku 1913 začal studovat architekturu na ČVUT v Praze a 1914 byl odveden do armády. Po tom, co si vědomě prostřelil nohu, byl propuštěn. V letech 1915 -21 studoval na AVU v Praze (M. Pirner, V. Bukovac, K. Krattner). 1920 - 24 člen UB, účastnil se redigování 1., 3. a 4. ročníku sborníku UB Život; 1924-27 člen Sociální skupiny Ho-Ho-Ko-Ko; 1927-30 i s ostatními členy Sociální skupiny v SVU Mánes; 1932-34 SVU Myslbek; od 1936 Jednota umělců výtvarných (JUV). 1938-39 redigoval její časopis Dílo. Holanovy rané práce jsou figurální, s určitým záměrným primitivismem. Zachycují prostředí městské periferie, všední život prostého bezejmenného člověka, jeho tragiku - téma neštěstí, zločinu (Ambulance, 1922; Olšany, 1924) i atmosféru lidové zábavy - téma cirkusu, pouti, hřiště. Pesimistické pojetí a částečně i barevnost svědčí o vlivu E. Muncha (Utopená, 1920; grafický cyklus Kalibův zločin, 1922, na motivy románu K. V. Raise). Na konci 20. let se od sociální tématiky odklání, stejně jako celá jeho generace. Městská krajina zůstává bez lidí. Holan zachycuje nálady krajiny, charakterem na pomezí městské a venkovské, v různých ročních obdobích. K tísnivým podzimním motivům a poetickým zimám přibývají krajiny jarní a letní. Toto Holanovo období bývá dáváno do souvislosti s vlivem obrazů M. Utrilla, se kterými se Holan se seznámil při svém pobytu v Paříži. Mimo Holanův zájem nezůstala ani vnitřní Praha. Systematicky se věnoval námětu Karlova mostu jako národního symbolu, v letech 2. světové války i po válce (odměněn státní cenou). Figuru od konce 20. století uplatňuje ve figurálních kompozicích z rodinného prostředí, aktech, zde poučen Modiglianim, portrét často spojuje se zátiším (Zátiší s děckem, 1929). Hlavním tématem Holanovy tvorby zůstala periférie města. Barva je po celou dobu jeho základním výrazovým prostředkem a nositelem atmosféry.
    Popis opravy370ab, 375, 374, 372 - nově, zdroj - další výskyt
    Poslední změna20190712203525.5
    URL Wikipedie CZ
    Wikipedie
    Národní autority
    Katalog NK ČR
    abART
    Registr sbírek výtvarného umění
    Odkazy (1) - Soubor osobních jmen a jmen rodin (rodů)
    Zobrazit informace o knize na stránce www.obalkyknih.cz

    osoba

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.