Počet záznamů: 1  

Gross, František, 1909-1985

  1. harmonizováno (jz8000295)
    Idj0000173
    JménoGross, František, 1909-1985
    CharakteristikaNarozen 19.4.1909 v Nové Pace, zemřel 27.7.1985 v Praze. Malíř a grafik.
    Národnost česká
    PohlavíMužské
    Narození 19.04.1909   Nová Paka (Česko)
    Úmrtí 27.07.1985   Praha (Česko)
    Studium 1927 - 1928   České vysoké učení technické v Praze [02]   Praha (Česko)
    učitel: Blažíček, Oldřich, 1887-1953
    1928 - 1931   Uměleckoprůmyslová škola (Praha, Česko) [02]   Praha (Česko)
    učitel: Kysela, František, 1881-1941
    Členství 1941 - 1952   Umělecká beseda (spolek)
    1942 - 1948   Skupina 42 (umělecká skupina)
    od 1945   Sdružení českých umělců grafiků Hollar
    1961 - 1970   Radar (umělecká skupina)
    Profese malíři
    grafici
    Zdroj pro MA[01] Nešlehová, Mahulena: Umění zrychleného času. 1. Praha : České muzeum výtvarných umění v Praze, 1999.
    [02] Encyklopedie českého výtvarného umění. Praha : Academia, 1975. 611 s.
    Zdroj pro NAKdy zemřeli... ?
    ŽivotopisFrantišek Gross se narodil 19. 4. 1909 v Nové Pace. Studoval nejprve na pražském ČVUT od roku 1927 do roku 1928 u prof. O. Blažíčka a v letech 1928 až 1931 pokračoval ve studiu na pražské akademii u profesora F. Kysely. Byl členem Skupiny 42, Umělecké Besedy, Sdružení českých umělců grafiků Hollar a skupiny Radar. Po celý život hodně cestoval: Francie (1938, 1945, 1946, 1973), Švýcarsko (1947), Bulharsko (1949), NDR (1956), Polsko (1957), Itálie (1964, 1965, 1966), Jugoslávie (1967), Holandsko (1973).
    Ve svých malířských začátcích se zajímal o prostorovou stavbu obrazu, podněty kubismu zpracovával ve smyslu konstruktivním. Ale již 1934-35 objevil pro sebe techniky podněcující imaginaci (frotáže, koláže, stříhané rébusy), které jej přivedly r. 1937 k obrazům – objektům.
    V této době maloval také obrazy, jejich barevné a tvarové konfigurace ve svém rytmickém uspořádání upomínají na absurdní funkce pitoreskních strojků. Roku 1937 namaloval oponu pro večer J. Seiferta v D 38 a účastnil se výstav pořádaných E. F. Burianem. Intenzivní vztah k městu a k znakům civilizace se stal určujícím motivem jeho další práce. Svými obrazy na přelomu 30. a 40. let vyznačil cestu výtvarné poetice příští Skupiny 42. Vztah ke skutečnostem tohoto světa splýval s naléhavostí pocitu ohrožené existence v temných dobách války. Město a jeho periférie však zároveň vedly malíře k vytvoření obrazu moderní městské krajiny. V prvních poválečných letech monumentálně pojatými obrazy spojil konstruktivnost a fantazii ve svobodném rytmu i přísném řádu linií a sytě barevných ploch. Ne jeho tvorbě 40. let se významně podílela i grafika.
    Vývoj Grossův do této doby byl natolik určující a tak odpovídal jeho nejvlastnějšímu výtvarnému typu, že na něj v r. 1958, po desetileté přestávce, znovu navázal a v dílech následujícího desetiletí zrekapituloval. V jeho tvorbě se objevuje větší rozmarnost a hravost tématická, v použité barevnosti a různých kombinovaných technikách.
    Vystavoval od roku 1931, samostatně od roku 1931. Zemřel 27. 7. 1985 v Praze.
    Neveřejná poznámkaZáznam neprošel revizí podle pravidel RDA.
    Poslední změna20171002004434.9
    URL Wikipedie CZ
    Wikipedie
    Národní autority
    Katalog NK ČR
    abART
    Registr sbírek výtvarného umění
    Odkazy (4) - Soubor osobních jmen a jmen rodin (rodů)
    Zobrazit informace o knize na stránce www.obalkyknih.cz

    osoba

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.