Počet záznamů: 1  

Foltýn, František, 1891-1976

  1. harmonizováno (jk01031535)
    Idj0000155
    JménoFoltýn, František, 1891-1976
    CharakteristikaNarozen 9.6.1891 ve Královských Stachách u Sušice, zemřel 8.6.1976 v Brně. Malíř, ilustrátor a teoretik umění.
    Národnost česká (nepreferovaná)
    PohlavíMužské
    Narození 09.06.1891   Stachy (Česko)
    Úmrtí 08.06.1976   Brno (Česko)
    Studium 1913 - 1914   Uměleckoprůmyslová škola (Praha, Česko)  Praha (Česko)
    učitel: Hofbauer, Arnošt, 1869-1944
    učitel: Dítě, Emanuel, 1862-1944 [02] 
    1924 - 1928   Académie Julian  Paříž (Francie)
    1924 - 1928   Académie de la Grande Chaumière (Paříž, Francie) [02]   Paříž (Francie)
    Členství 1922 - 1937   Skupina výtvarných umělců v Brně
    1930   Cercle et Carré (skupina)
    1931   Abstraction-création, art non-figuratif (skupina)
    1939   Spolek výtvarných umělců Aleš
    1945   Blok výtvarných umělců země Moravskoslezské
    Profese malíři
    ilustrátoři
    teoretici umění
    Zdroj pro MA[01] Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha : Academia, 1995.
    [02] Oblastní galerie Vysočiny, dokumentace sbírek.
    [03] Kunc, Jaroslav. kartotéka Českých spisovatelů a publicistů. 1982. 45 180 lístků.
    Zdroj pro NAPNP-LA
    Nová encyklopedie českého výtvarného umění (biografické údaje)
    www(Encyklopedie dějin města Brna)
    Český biografický slovník 20. století, Praha: Paseka 1999 (autoritní forma)
    Odkaz na wwwhttp://www.brna.cz/home-mmb/?acc=profil_osobnosti&load=1758
    ŽivotopisFrantišek Foltýn se narodil 9. 6. 1891 ve Staších u Sušice. Vyučil se malířem porcelánu a v roce 1913 začal studoval na pražské UMPRUM u profesora A. Hofbauera a E. Dítěte. Studia nedokončil, v roce 1914 musel narukovat a 1. světovou válku prožil na frontě v Rusku a Albánii. V letech 1918 až 1923 žil na Slovensku, nejdříve v Bratislavě a později v Košicích, odkud podnikl řadu cest na Podkarpatskou Rus. Jeho malířská tvorba tehdy absorbovala různé modernistické podněty, především kubizující stylismus a expresionistickou emocionalitu barvy, námětově civilismus naplněný sociálním soucitem (Koupání, 1921; Krajna s továrnou a viaduktem, 1923). Civilistní realismus oscilující mezi uzavřenou klasicizující či primitivizující formou a kubizujícím frázováním tvarů a barev je příznačný pro Foltýnovu malbu let 1923 - 25, kdy pobýval v Brně a kde již 1922 patřil ke spoluzakladatelům místní odbočky Skupiny výtvarných umělců. V letech 1924-34 žil Foltýn v Paříži a studoval na Académie Julian a Academie de la Grande-Chaumière (1924 – 1928). Byl v přátelském styku se Štýrským a Toyen, tehdy pařížskými stipendisty. Pod vlivem jejich artificialismu se začal věnovat abstrakci. Jeho zájem o zákonitosti abstraktní výtvarné formy se stal programovým od roku 1927, kdy se seznámil s M. Seuphorem a P. Derméem, dominantními osobnostmi společnosti kolem galerie Sacré du Printemps, v níž tehdy vystavoval. Tento okruh ho v březnu 1930 přivedl do skupiny Cercle et Carré, s níž se představil na rozsáhlé členské výstavě ve výstavní síni ulice La Boëtie. Program skupin, jimž bylo v mezích abstraktní formy "zlidštit geometrii a geometrizovat lidské", mu byl blízký. Když van Doesburg a Vantogerloo založili 15. 2. 1931 mezinárodní sdružení Abstraction - Création (A.-C.), stal se jeho členem, a to spolu s dalšími Čechy, především F. Kupkou jako čestným předsedou a svým přítelem J. Jelínkem. Foltýnovu abstraktní malbu lze v rámci A.-C. přiřadit k biomorfně elementaristickým tendencím, ze všeho nejspíš je však sémanticky indiferentní verzí křivkového kubismu se silným lyrickým nábojem. Její formální systém má proto řadu společných znaků s českým lyrickým kubismem, především ve způsobu vyvázání barvy a linie z mimetické vazby na předmět a v jejich rytmické organizaci v obrazové kompozici s jednotnou plošnou strukturou. Foltýn byl však důslednější a bezezbytku se odpoutal od všech ikonografických závislostí. Došel k víceméně nepředmětnému obrazovému celku. Svou práci se snažil podložit i teoreticky, zlášť důležité pro Foltýnovy české následovníky (J. Jelínek, skupina Kvart) bylo jeho pojetí tonality barvy a malířského přednesu. Důsledný byl i ve volbě názvů abstraktních obrazů, které vesměs nazýval pouze Kompozice (většinou nyní v NG v Praze, MG v Brně). V roce 1934 se Foltýn vrátil domů, kde se však jeho tvorba setkala s pramalým ohlasem. V roce 1937 se natrvalo usadil v Brně a obnovil své členství ve SVU. Postupně přešel na realistickou malbu, kterou ve 40. letech dovedl až na pomezí triviální deskripce. Hlavním tématem tohoto Foltýnova období je moravská vesnice. V letech 1946-1948 se znovu pokusil o abstrakci, rukopis obrazů i volba barev je tentokrát expresivnější, mění se také kompoziční skladba. Po roce 1948 Foltýn podléhal tlakům tzv. socialistického realismu a vracel se k narativnímu přepisu moravské krajiny. Kolem 1963 tato témata halil do jakéhosi imaginativního rámce a ve 2. pol. 60. let se už potřetí pokoušel o abstrakci, tentokrát geometrizujícího typu. Foltýnova tvorba se zhodnocuje především v kontextu českého umění mezi dvěma válkami, za její vrcholné fáze je třeba považovat civilismus 1. pol. 20. let a abstrakci kolem r. 1930. Vystavoval od roku 1921, samostatně od roku 1921. Zemřel 8. 6. 1976 v Brně.
    Neveřejná poznámkaKonkrétní datum úmrtí kolísá mezi 8.6.-14.6.1976.
    Záznam neprošel revizí podle pravidel RDA.
    Poslední změna20171002004236.6
    URL Wikipedie CZ
    Wikipedie
    Národní autority
    Katalog NK ČR
    abART
    Registr sbírek výtvarného umění
    Zobrazit informace o knize na stránce www.obalkyknih.cz

    osoba

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.