Počet záznamů: 1
Foltýn, František, 1891-1976
harmonizováno (jk01031535) Id j0000155 Jméno Foltýn, František, 1891-1976 Charakteristika Narozen 9.6.1891 ve Královských Stachách u Sušice, zemřel 8.6.1976 v Brně. Malíř, ilustrátor a teoretik umění. Národnost česká (nepreferovaná)
Pohlaví Mužské Narození 09.06.1891 Stachy (Česko) Úmrtí 08.06.1976 Brno (Česko) Studium 1913 - 1914 Uměleckoprůmyslová škola (Praha, Česko) Praha (Česko)
učitel: Hofbauer, Arnošt, 1869-1944
učitel: Dítě, Emanuel, 1862-1944 [02]1924 - 1928 Académie Julian Paříž (Francie) 1924 - 1928 Académie de la Grande Chaumière (Paříž, Francie) [02] Paříž (Francie) Členství 1922 - 1937 Skupina výtvarných umělců v Brně 1930 Cercle et Carré (skupina) 1931 Abstraction-création, art non-figuratif (skupina) 1939 Spolek výtvarných umělců Aleš 1945 Blok výtvarných umělců země Moravskoslezské Profese malíři ilustrátoři teoretici umění Zdroj pro MA [01] Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha : Academia, 1995.
[02] Oblastní galerie Vysočiny, dokumentace sbírek.
[03] Kunc, Jaroslav. kartotéka Českých spisovatelů a publicistů. 1982. 45 180 lístků.
Zdroj pro NA PNP-LA Nová encyklopedie českého výtvarného umění (biografické údaje) www(Encyklopedie dějin města Brna) Český biografický slovník 20. století, Praha: Paseka 1999 (autoritní forma) Odkaz na www http://www.brna.cz/home-mmb/?acc=profil_osobnosti&load=1758 Životopis František Foltýn se narodil 9. 6. 1891 ve Staších u Sušice. Vyučil se malířem porcelánu a v roce 1913 začal studoval na pražské UMPRUM u profesora A. Hofbauera a E. Dítěte. Studia nedokončil, v roce 1914 musel narukovat a 1. světovou válku prožil na frontě v Rusku a Albánii. V letech 1918 až 1923 žil na Slovensku, nejdříve v Bratislavě a později v Košicích, odkud podnikl řadu cest na Podkarpatskou Rus. Jeho malířská tvorba tehdy absorbovala různé modernistické podněty, především kubizující stylismus a expresionistickou emocionalitu barvy, námětově civilismus naplněný sociálním soucitem (Koupání, 1921; Krajna s továrnou a viaduktem, 1923). Civilistní realismus oscilující mezi uzavřenou klasicizující či primitivizující formou a kubizujícím frázováním tvarů a barev je příznačný pro Foltýnovu malbu let 1923 - 25, kdy pobýval v Brně a kde již 1922 patřil ke spoluzakladatelům místní odbočky Skupiny výtvarných umělců. V letech 1924-34 žil Foltýn v Paříži a studoval na Académie Julian a Academie de la Grande-Chaumière (1924 – 1928). Byl v přátelském styku se Štýrským a Toyen, tehdy pařížskými stipendisty. Pod vlivem jejich artificialismu se začal věnovat abstrakci. Jeho zájem o zákonitosti abstraktní výtvarné formy se stal programovým od roku 1927, kdy se seznámil s M. Seuphorem a P. Derméem, dominantními osobnostmi společnosti kolem galerie Sacré du Printemps, v níž tehdy vystavoval. Tento okruh ho v březnu 1930 přivedl do skupiny Cercle et Carré, s níž se představil na rozsáhlé členské výstavě ve výstavní síni ulice La Boëtie. Program skupin, jimž bylo v mezích abstraktní formy "zlidštit geometrii a geometrizovat lidské", mu byl blízký. Když van Doesburg a Vantogerloo založili 15. 2. 1931 mezinárodní sdružení Abstraction - Création (A.-C.), stal se jeho členem, a to spolu s dalšími Čechy, především F. Kupkou jako čestným předsedou a svým přítelem J. Jelínkem. Foltýnovu abstraktní malbu lze v rámci A.-C. přiřadit k biomorfně elementaristickým tendencím, ze všeho nejspíš je však sémanticky indiferentní verzí křivkového kubismu se silným lyrickým nábojem. Její formální systém má proto řadu společných znaků s českým lyrickým kubismem, především ve způsobu vyvázání barvy a linie z mimetické vazby na předmět a v jejich rytmické organizaci v obrazové kompozici s jednotnou plošnou strukturou. Foltýn byl však důslednější a bezezbytku se odpoutal od všech ikonografických závislostí. Došel k víceméně nepředmětnému obrazovému celku. Svou práci se snažil podložit i teoreticky, zlášť důležité pro Foltýnovy české následovníky (J. Jelínek, skupina Kvart) bylo jeho pojetí tonality barvy a malířského přednesu. Důsledný byl i ve volbě názvů abstraktních obrazů, které vesměs nazýval pouze Kompozice (většinou nyní v NG v Praze, MG v Brně). V roce 1934 se Foltýn vrátil domů, kde se však jeho tvorba setkala s pramalým ohlasem. V roce 1937 se natrvalo usadil v Brně a obnovil své členství ve SVU. Postupně přešel na realistickou malbu, kterou ve 40. letech dovedl až na pomezí triviální deskripce. Hlavním tématem tohoto Foltýnova období je moravská vesnice. V letech 1946-1948 se znovu pokusil o abstrakci, rukopis obrazů i volba barev je tentokrát expresivnější, mění se také kompoziční skladba. Po roce 1948 Foltýn podléhal tlakům tzv. socialistického realismu a vracel se k narativnímu přepisu moravské krajiny. Kolem 1963 tato témata halil do jakéhosi imaginativního rámce a ve 2. pol. 60. let se už potřetí pokoušel o abstrakci, tentokrát geometrizujícího typu. Foltýnova tvorba se zhodnocuje především v kontextu českého umění mezi dvěma válkami, za její vrcholné fáze je třeba považovat civilismus 1. pol. 20. let a abstrakci kolem r. 1930. Vystavoval od roku 1921, samostatně od roku 1921. Zemřel 8. 6. 1976 v Brně. Neveřejná poznámka Konkrétní datum úmrtí kolísá mezi 8.6.-14.6.1976. Záznam neprošel revizí podle pravidel RDA. Poslední změna 20171002004236.6 URL Wikipedie CZ
Wikipedie
Národní autority
Katalog NK ČR
abART
Registr sbírek výtvarného umění
Počet záznamů: 1