Počet záznamů: 1  

Fibichová, Zdena, 1933-1991

  1. harmonizováno (jn19981001106)
    Idj0000144
    JménoFibichová, Zdena, 1933-1991
    Viz též manžel: Preclík, Vladimír, 1929-2008
    CharakteristikaNarozena 9. 12. 1933 v Praze, zemřela 17. 6. 1991 v Praze. Sochařka.
    Národnost česká
    PohlavíŽenské
    Narození 9. 12. 1933 (09.12.1933)   Praha (Česko)
    Úmrtí 17. 6. 1991 (17.06.1991)   Praha (Česko)
    Studium 1948 - 1952 (1948 - 1952)   Střední uměleckoprůmyslová škola (Praha, Česko)  Praha (Česko)
    1952 - 1957 (1952 - 1957)   Vysoká škola uměleckoprůmyslová  Praha (Česko)
    učitel: Wagner, Josef, 1901-1957
    Členství od 1958 (1958)   Trasa (umělecká skupina)
    od 1991 (1991)   Spolek výtvarných umělců Mánes
    Profese sochařky
    Obor výtvarné umění
    Zdroj pro MA[01] Malý, Zbyšek - Malá, Alena. Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950-... Vyd. 1. Ostrava : Výtvarné centrum Chagall, 1998-. ^^^sv.. ISBN 80-86171-00-0.
    [02] Oblastní galerie Vysočiny, dokumentace sbírek.
    Zdroj pro NANKC
    Malý, Zbyšek - Malá, Alena. Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950-... Vyd. 1. Ostrava : Výtvarné centrum Chagall, 1998. (autoritní forma, data narození a úmrtí, biografické údaje)
    ŽivotopisSochařka Zdena Fibichová se narodila 9. 12. 1933 v Praze, zemřela 17. 6. 1991 tamtéž. Studovala Střední umělecko průmyslovou školu v Praze (1948 – 1952) a na VŠUP v Praze (1952 – 1957) v ateliéru prof. J. Wagnera. V r. 1965 pobývala studijně v jižní Francii. Od r. 1958 byla členkou skupiny Trasa 54, od r. 1991 SVU Mánes. Začínala stylizovanou figurální plastikou, od které přešla k tvorbě abstrahující převážně cínové plastiky, které volně souvisejí se strukturální abstrakcí. V polovině padesátých let nachází inspiraci v přírodních tvarech, které tvoří z dusaného bílého cementu. Kolorovanou pálenou hlínu často doplňovala drátěným pletivem. Roku 1965 pobývala v jižní Francii, kde mohla pracovat s jemnou provensálskou hlínou. Oblast Středomoří ji podnítila k exteriérovému sochařství. Od poloviny 60. let vytvářela Stély z bílého dusaného cementu s mramorovou drtí, které opracovávala skulptivně. Na 1. mezinárodním sochařském sympoziu v Hořicích 1966 vytesala Stélu v pískovci. Stélami byla zastoupena na 35. bienále v Benátkách v r. 1970. Od 70. let se znovu zabývala prací v hlíně. Vytvářela reliéfy z biskvitu a terakoty, na nichž uplatnila keramické techniky, engoby, glazování, vypalovanou polychromii, avšak sochařský zřetel byl vždy prvotní. Odtud odvodila plastické tvary, elementární ve formách i projekci pocitů (Rodná hrouda, Rodové dědictví, Bunkr paměti). Vztah k zemi, k půdě, k hlíně vyjádřila slovy: "Nejenže ji ráda vidím, já ji cítím v dlani". Pálená hlína jako sochařský materiál zůstala určující pro celou její další tvorbu. Originálně ji kombinovala s kontrastními materiály, kovem, drátovou sítí. Povrch soch pokrývala strouhanou nebo prolisovanou hlínou a malovala za studena. Sochařskou tvorbu provázela kresbami velkých formátů, v nichž spontánně uskutečňovala představy budoucích soch nebo zachytila na ploše papíru, co nebylo realizovatelné v trojrozměrném tvaru. Do soch z poslední doby vkládala zoomorfními znaky skrytá organická dění živé přírody. Dílo bylo v plné tvůrčí intenzitě předčasně ukončeno náhlou smrtí. Je zastoupena ve sbírkách Národní galerie v Praze, Moravské galerie v Brně, UPM Praha, Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě a dalších.
    Popis opravyBiografická poznámka - nově
    Poslední změna20190529180044.6
    URL Wikipedie CZ
    Wikipedie
    Národní autority
    Katalog NK ČR
    abART
    Registr sbírek výtvarného umění
    Odkazy (1) - Soubor osobních jmen a jmen rodin (rodů)
    osoba

    osoba

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.