Počet záznamů: 1  

Boška, Jindřich, 1931-2017

  1. harmonizováno (jn20000728063)
    Idj0000052
    JménoBoška, Jindřich, 1931-2017
    CharakteristikaNarozen 12. 1. 1931 ve Vlachově Březí, zemřel 11. 10. 2017. Malíř a grafik.
    Národnost česká
    PohlavíMužské
    Narození 12. 1. 1931 (12.01.1931)   Vlachovo Březí (Česko)
    Úmrtí 11. 10. 2017 (11.10.2017 - 11.10.2017) [02]    Jihlava (Česko)
    Studium soukromá studia:
    učitel: Boška, Jindřich, 1893-1964
    učitel: Gross, František, 1909-1985
    učitel: Boukal, Václav, 1922-2007
    učitel: Bechník, Theodor, 1914-
    Zaměstnání 1970 - 1991   Horácké divadlo; jevištní výtvarník   Jihlava (Česko)
    Členství 1960 - 1965   Skupina Současnost (Jihlava, Česko) [01] 
    1967 - 1971   Klub konkrétistů
    1969 - 1970 01.12.1989   Svaz československých výtvarných umělců
    1970 - 1978   Český fond výtvarných umělců
      TT klub výtvarných umělců
    Profese malíři
    grafici
    Obor výtvarné umění
    Zdroj pro MA[01] Oblastní galerie Vysočiny, dokumentace sbírek.
    [02] Jihlavské listy : noviny jihlavského regionu. ISSN 1212-740X. Dostupné z WWW: http://www.jihlavske-listy.cz. [cit. 16.10.2017], http://www.jihlavske-listy.cz/clanek23571-odesel-vytvarnik-jindrich-boska.html
    Zdroj pro NABienále výtvarných umělců
    NKC-PH
    Odešel výtvarník Jindřich Boška. In: Jihlavské listy, 2017, č. 81, s. 6 (datum úmrtí, biografické a profesní údaje)
    www(Informační systém abART), cit. 16. 10. 2017 (autoritní forma, datum narození)
    ŽivotopisMalíř a grafik Jindřich Boška se narodil 12. 1. 1931 ve Vlachově Březí a zemřel 11. 10. 2017 v Jihlavě, kde žil od r. 1955.
    Jindřich Boška byl původním povoláním malíř písma. V letech 1970 - 1991 byl jevištním výtvarníkem Horáckého divadla. Raná tvorba (1944 - 55) je realistická, léta 1955 - 62 jsou údobím expresivní barevné i formové proměny vnímaného, zjednodušování tvarů, nalézání nových výtvarných obsahů. Od roku 1963 se projevilo ustalování vlastního názoru (netradiční technologie: práce se šablonami, alchymáže, koláže). Postupně se prosazuje geometrická organizace ploch, lyrizovaná technologickými vlastnostmi zvolené metody. Skladba postupně stále důsledněji vychází z ornamentálních prvků, důležitou inspirací je užívání ornamentálních šablon jako východiska reliéfních obrazů i tisků. V 2. polovině 60. let představuje Boškova práce s ornamentem svébytný příspěvek dobovému konkretistickému programu. Vznikají i první plastiky a objekty, jejichž východiskem je geometrický útvar a ornamentální řazení elementů. Po roku 1970 skoro v izolaci dál rozvíjí svůj program ornamentální geometrie, a to jak směrem k minimalizující oproštěnosti forem (např. v bílých reliéfech), tak ke skladbě složitých řazení geometrických elementů (malby, monotypy, tisky). Alchymáž chápe zcela jinak než její objevitel Ladislav Novák, totiž jako určitou barevnou strukturu, kterou lze podřídit geometrické skladbě. Některé reliéfy mají charakter architektonů. Boškův zájem o zhodnocení ornamentu byl v 60. a 70. letech ojedinělý, v 80. letech se ornament stává objektem zájmu mladé generace (P. Kvíčala).
    Popis opravyBiografická poznámka - nově; Zdroj
    Záhlaví - datum úmrtí; Biografická poznámka - doplnění; Zdroj - další výskyt; pole 370 - doplněno; pole 372, 374, 375, 377 - nově
    zdroj - další výskyt
    Poslední změna20180817220323.8
    URL Wikipedie CZ
    Wikipedie
    Národní autority
    Katalog NK ČR
    abART
    Registr sbírek výtvarného umění
    Zobrazit informace o knize na stránce www.obalkyknih.cz

    osoba

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.