Počet záznamů: 1  

Maixner, Petr, 1831-1884

  1. harmonizováno (jk01073093)
    Id0023827
    JménoMaixner, Petr, 1831-1884
    Jiné jméno Meixner, Peter, 1831-1884
    CharakteristikaNarozen 27. 2. 1831 v Hořicích v Podkrkonoší, zemřel 22. 10. 1884 v Praze. Akademický malíř.
    Národnost česká
    PohlavíMužské
    Narození 27. 2. 1831 (27.02.1831 - 27.02.1831)   Hořice (Jičín, Česko)
    Úmrtí 22. 10. 1884 (22.10.1884 - 22.10.1884)   Praha (Česko)
    Studium 1846-1852 (1846 - 1852)   Akademie výtvarných umění v Praze  Praha (Česko)
    učitel: Ruben, Christian, 1805-1875 [02] 
    učitel: Engerth, Eduard von, 1818-1897 [02] 
    Zaměstnání řádný asistent v ateliéru malby: [02]  od 1865 (1865)   Akademie výtvarných umění v Praze   Praha (Česko)
    Profese malíři
    restaurátoři
    Styl žánrové malířství
    historická malba
    Obor výtvarné umění
    Zdroj pro MA[01] Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha : Academia, 1995.
    [02] Wikipedie, otevřená encyklopedie. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org. [cit. 03.07.2017], online
    Zdroj pro NAPNP-LA
    Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha : Academia, 1995. (autoritní záhlaví)
    www(Wikipedie, otevřená encyklopedie), cit. 8. 4. 2019 (data, odkaz viz)
    Odkaz na wwwhttps://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_Maixner
    ŽivotopisPetr Maixner, malíř historií a žánrů, se narodil 13. března 1831 v Hořicích, pocházel z rodiny pekaře. Od dětství se u něj projevoval talent ke kreslení. V letech 1846-1852 studoval na pražské Akademii, 1853 pobýval v Mnichově. Během studia vytvořil svá nejslavnější díla „Záviš z Falkenštejna“, „Svatý Metod obrací Borise na křesťanství“ a „Sedláci na útěku v čase třicetileté války“. V letech 1861-1862 se na vídeňské Akademii učil technice fresky a restaurování u J. M. Trenkwalda a 1862-1863 byl na stipendijním pobytu v Itálii. Po návratu do Čech se 1865 stal řádným asistentem na pražské Akademii. Dále se věnoval vlastní tvorbě nástěnných maleb (fresky u oltáře sv. Václava a Panny Marie v karlínském chrámu) a současně i restaurování (gotické nástěnné malby v chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře, společně s Bedřichem Wachsmannem gotické malby ve zvíkovské hradní kapli, dále pak fresky na klenbě průjezdu Staroměstské mostecké věže a v zasedací síni Staroměstské radnice). Maixner se aktivně účastnil společenského života, 1848 namaloval obraz sv. Václava pro prapor Národní gardy. Byl též oblíbeným portrétistou představitelů českého kulturního a vědeckého života (portrétoval například Vítězslava Hálka nebo Jana Evangelistu Purkyně). Těžištěm jeho tvorby však zůstala monumentální historická malba. V ní byl kromě tvorby Karla Javůrka a Josefa Mánesa ovlivněn i německým romantismem. Maixnerův zájem směřoval k památkám starého českého umění a v jeho historických obrazech rezonuje velikost a důstojnost slovanské historie. Idealizované, pohádkově vyhrocené děje historicko-žánrových maleb se pitoreskně vynořují z potemnělého přítmí, zatímco soudobý žánr Maixnerových maleb je obléván světlem a jasem, souvisejícím i s laskavým pohledem na intimní, sentimentální podbarvené příběhy. Ke konci života jej trápila oční choroba, zemřel na onemocnění mozku 22. října 1884 v Praze.
    Popis opravy370ab, 375, 372, 374 - nově, zdroj - další výskyt
    Poslední změna20190529180006.8
    URL Wikipedie CZ
    Wikipedie
    Národní autority
    Katalog NK ČR
    abART
    Registr sbírek výtvarného umění
    osoba

    osoba

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.