Počet záznamů: 1
Drtikol, František, 1883-1961
harmonizováno (jk01023120) Id 0023176 Jméno Drtikol, František, 1883-1961 Jiné jméno Drkotil, František, 1883-1961
Charakteristika Narozen 3. 3. 1883 v Příbrami, zemřel 13. 1. 1961 v Praze. Umělecký fotograf, publikace z oboru, malíř a kreslíř, buddhista, autor duchovní literatury. Národnost česká
Pohlaví Mužské Narození 3. 3. 1883 (03.03.1883 - 03.03.1883) Příbram (Česko) Úmrtí 13. 1. 1961 (13.01.1961 - 13.01.1961) Praha (Česko) Studium 1895-1898 (1895 - 1898) Gymnázium (Příbram, Česko) Příbram (Česko) 1901-1903 (1901 - 1903) Lehr- und Versuchsanstalt für Photographie (Mnichov, Německo) Mnichov (Německo) Zaměstnání externí pedagog: 1945-1946 (1945 - 1946) Státní grafická škola (Praha, Česko) Praha (Česko) Profese fotografové malíři kreslíři publicisté Zdroj pro MA [01] Moucha, Josef - Drtikol, František. František Drtikol. 1st ed. Prague : Torst, 2007. 182 s.. ISBN 978-80-7215-301-5.
Zdroj pro NA NKC (odkaz viz) PNP-LA www(Wikipedia, otevřená encyklopedie), cit. 26. 1. 2012 (biografické údaje - doplnění) Moucha, Josef - Drtikol, František. František Drtikol. 1st ed. Prague : Torst, 2007 (biografické údaje - doplnění) Odkaz na www http://cs.wikipedia.org/wiki/Franti%C5%A1ek_Drtikol Životopis František Drtikol se narodil 3. března 1883 v Příbrami. Od roku 1895 byl studentem tamního reálného gymnázia. V roce1898 nastoupil k příbramskému fotografovi Antonínu Mattasovi jako učedník. Po vyučení odešel do Mnichova, kde v letech 1901 až 1903 studoval na Učebním a výzkumném ústavu pro fotografii. Následně asistoval v několika fotoateliérech v Německu, Švýcarsku a Čechách, v letech 1907 až 1910 vedl vlastní ateliér v Příbrami, v roce 1911 si otevřel ateliér v Praze. Po službě u týlového vojska během první světové války se vrátil do svého fotoateliéru. V prvních letech jeho existence se na něm podílel zejména finančně Augustin Škarda, od roku 1921 jej vedl Drtikol samostatně. V roce 1935 ateliér prodal a věnoval se hlavně malování a náboženské a filozofické činnosti, ovlivněné především buddhismem a dalšími východními směry. V letech 1945 až 1946 působil jako externí pedagog Státní grafické školy v Praze. Náleží k nejvýznamnějším světovým fotografům prvních tří desetiletí 20. století. Jeho talent se formoval v období symbolismu a secese. Během mnichovských studií vytvářel dekorativně stylizované secesní portréty a romanticky laděné krajinářské snímky. Na konci prvního desetiletí 20. století vytvořil rozsáhlou sérii žánrových záběrů horníků v příbramských dolech, dále také fotografie českých hradů, idylické krajinářské snímky i první piktorialistické akty a desítky portrétů. Mnohé z těchto snímků provedl technikami ušlechtilých tisků, které bravurně ovládal. V roce 1911 vydalo družstvo Artěl album 50 Drtikolových a Škardových olejotisků Z dvorů a dvorečku staré Prahy. Drtikol se rovněž stal autorem oficiálních portrétů mnoha předních osobností (T. G. Masaryk, J. Štursa, H. Mann ad.), v nichž spojil cit pro psychologickou charakterizaci, výtvarnou kultivovanost a technické mistrovství. Drtikolovy akty z prvního období, jež trvalo přibližně do let 1922-1923, zachycovaly jak osudové ženy romantismu, charakterizované motivy erotiky a smrti, tak i vysněné víly symbolismu. Harmonii snímků zvýrazňovaly retušérské zásahy na negativech, které odstranily rušivé detaily a dotvořily častá malovaná pozadí. Ve druhém období autorovy tvorby, trvajícím do roku 1930, se místo malovaného pozadí prosadily geometrické dekorace, zasněné modelky byly nahrazeny tanečnicemi, nad melancholickými náladami vítězil dynamický pohyb, olejotisky a uhlotisky ustoupily pigmentům a čistým fotografiím. Těla modelek bývala začleněna do geometrických dekorací, ovlivněných kubismem i stylem art deco, pozadí bylo bohatěji členěno stíny, které se staly předními prvky obrazové skladby. Řada snímků akcentovala dynamické pózy ovlivněné expresionismem a výrazovým tancem I. Duncanové či É. Dalcroze. Drtikolova tvorba z 20. let měla velký ohlas i v zahraniční na mnoha výstavách a v řadě tiskovin. Od roku 1930 fotografoval hlavně složitě interpretovatelné snímky s vyřezávanými figurkami protáhlých tvarů, ovlivněné jeho zájmem o buddhismus a další východní náboženské systémy. V roce 1935 fotografování opustil a věnoval se malbě. Jeho malířská a kreslířská tvorba akcentuje symbolistické, secesní a později především buddhistické motivy. Zemřel 13. ledna 1961 v Praze. Poslední změna 20171002004226.6 URL Wikipedie CZ
Wikipedie
Národní autority
Katalog NK ČR
abART
Registr sbírek výtvarného umění
Počet záznamů: 1