Počet záznamů: 1  

David, Jiří, 1956-

  1. harmonizováno (jn19981000566)
    Id0023149
    JménoDavid, Jiří, 1956-
    CharakteristikaNarozen 28. 8. 1956 v Rumburku. Akademický malíř a fotograf, kurátor, typograf a ilustrátor, tvůrce instalací, vysokoškolský pedagog.
    Národnost česká
    PohlavíMužské
    Narození 28. 8. 1956 (28.08.1956 - 28.08.1956)   Rumburk (Česko)
    Studium 1982 -1987 (1982 - 1987) [01]    Akademie výtvarných umění v Praze [01]   Praha (Česko)
    učitel: Paderlík, Arnošt, 1919-1999 [03] 
    učitel: Ptáček, Jiří, 1949- [03] 
    Zaměstnání 1995-2002 (1995 - 2002) [02]    Akademie výtvarných umění v Praze; vedoucí ateliéru vizuální komunikace [02]    Praha (Česko)
    od 2004 (2004) [03]    Uměleckoprůmyslová škola (Praha, Česko); vedoucí konceptuláního a intermediálního ateliéru [03]    Praha (Česko)
    Členství 1987-1991 (1987 - 1991) [03]    Tvrdohlaví (umělecká skupina) [03] 
    člen: Diviš, Stanislav, 1953- [02] 
    člen: Gabriel, Michal, 1960- [02] 
    člen: Najbrt, Aleš, 1962- [03] 
    člen: Milkov, Stefan, 1955- [03] 
    člen: Nikl, Petr, 1960- [03] 
    člen: Róna, Jaroslav, 1957- [03] 
    člen: Skála, František, 1956- [03] 
    člen: Suška, Čestmír, 1952- [03] 
    Profese malíři
    kreslíři
    tvůrci objektů a instalací
    esejisti
    fotografové
    kurátoři výstav
    výtvarní pedagogové
    ilustrátoři
    typografové
    Zdroj pro MA[01] Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha : Academia, 1995.
    [02] Nadace a Centrum pro současné umění v Praze. Artlist. [Praha] : Centrum pro současné umění Praha, [2006?]-. Dostupné z WWW: http://www.artlist.cz.
    [03] Informační systém abART. Dostupné z WWW: http://abart-full.artarchiv.cz/. [cit. 09.10.2013]
    Zdroj pro NANKC
    Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha Academia 1995 (záhlaví, data, biografická poznámka)
    www (Informační systém abART), cit. 9. 10. 2013 (biografická poznámka - doplnění profesí)
    ŽivotopisJiří David se narodil 28. 8. 1956 v Rumburku. Je malířem, kreslířem, tvůrcem instalací, esejistou, kurátorem a pedagogem. Používá média jako je objekt, fotografie, instalace, malba, public art, video, performance. V letech 1982 - 1987 studoval AVU v Praze. Od roku 1984 byl spolu s J. Divišem jedním z iniciátorů tvůrčích aktivit nastupující umělecké generace prezentující svou tvorbu na výstavách Konfrontace I. - IV. Je spoluzakladatelem umělecké skupiny Tvrdohlaví, která vznikla v roce 1987. V letech 1995-2002 působil jako vedoucí ateliéru vizuální komunikace na AVU a od roku 2004 působí jako vedoucí intermediálního a konceptuálního atelieru na VŠUP v Praze. V odmítání individualistického moralizujícího postoje usiloval Jiří David a jeho generační druzi o to dát umění znovu komunikativní a sociotvornou funkci. Šlo jim především o nalezení přirozeného výtvarného jazyka, který by byl s to komunikovat kulturní obsahy, srozumitelné široké sociální skupině. Vrcholným a posledním dílem této expresivní Davidovi etapy je obraz Babylonská věž (1985 - 1986). Typický je tu jak návrat ke známému tématu tradičnímu kolektivnímu mýtu, tak spontánně osobní interpretace. Babylonská věž je pro Jiřího Davida symbolem kulturního vzmachu lidstva. Motivy české krajiny v obraze ohlašují jeho národní zájem, který se později projeví zejména v cyklu Domov, který konvenoval nacionální tematikou a zájmem o pokleslé žánry jednak s nástupem postmoderny a jednak s dobovým vývojem československé společnosti na konci let osmdesátých. Po roce 1986 se zamýšlí podobně jako mnozí jeho kolegové, nad sociálním dosahem svých výtvarných sdělení a aktualizuje obecnou rovinu sociální komunikace. Užívá konvenční obrazy: krteček z televizních pohádek, loď z krabičky cigaret, později značky signalizující způsob praní prádla a často kombinuje takové neutrální znaky s křesťanskými symboly, symboly kabaly apod. V Bílé a černé sérii (1986 - 1987) kombinuje grafické znaky s malířskou modelací individuálního tvaru. Od poslední výstavy Tvrdohlavých 1990 vynikající malířskou technikou maloval obrazy na pomezí kýče, čímž dosahoval ambivalentní napětí mezi potvrzením a zpochybněním hodnoty díla jako takového. V poslední době převažují rozsáhlejší instalace, které pracují s napětím mezi funkčními a estetickými souvislostmi různých odvětví. V instalacích často provokativně užívá neestetických materiálů, jimiž navozuje velmi vypjatou ambivalenci mezi banalitou a tajemstvím každodennosti. Řadě Davidových děl se podařilo rozvířit debaty o současném českém umění. K těm nejdiskutovanějším patřil bezesporu cyklus fotografií Skryté podoby, monumentální neonové instalace Trnová koruna nad Rudolfinem a Červené srdce nad Pražským hradem anebo cyklus inscenovaných fotografií Moji rukojmí. Do mezinárodního kontextu se také dostal jeho cyklus manipulovaných fotografií Bez soucitu.
    Poslední změna20150609142804.5
    URL Wikipedie CZ
    Wikipedie
    Národní autority
    Katalog NK ČR
    abART
    Registr sbírek výtvarného umění
    Odkazy (7) - Soubor osobních jmen a jmen rodin (rodů)
    Zobrazit informace o knize na stránce www.obalkyknih.cz

    osoba

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.